Andrychów z lotu ptaka - nowe autobusy, basen, ścieżki rowerowe - inwestycje 2018
top of page
  • Zdjęcie autoraSławomir Urbaniak

Andrychów z lotu ptaka - nowe autobusy, basen, ścieżki rowerowe - inwestycje 2018

Zaktualizowano: 28 gru 2022


Gmina Andrychów zleciła nam wykonanie filmu promocyjnego na temat rozwoju miasta poprzez poprawę i unowocześnienie komunikacji, szczególnie dzięki zakupowi 14 nowych ekologicznych autobusów, rozbudowę infrastruktury takiej jak: zajezdnia dla autobusów, zaplecze dla kierowców, biura dla osób zarządzających transportem, mieszczące się na terenie Zakładu Gospodarki Komunalnej (ZGK) oraz nowy warsztat.

Dnia 16 sierpnia nastąpiło oficjalne przekazanie dotacji przez marszałka woj. małopolskiego Pana Jacka Krupę. Wydarzenie odbyło się na terenach ZGM w Andrychowie. Oficjalne przecięcie wstęgi wraz z marszałkiem należało do aktualnego burmistrza Gminy Andrychów Pana Tomasza Żaka, co zostało uwiecznione w poniższym video. Nowe autobusy i zajezdnia to nie wszystko. Na filmie zobaczą Państwo także powstający nowy basen kryty przy ul. Włókniarzy z lotu ptaka, przejazd autobusów po Andrychowie filmowany z drona, nowe ścieżki rowerowe, oszczędne oświetlenie LED, centrum miasta Andrychów, Urząd Gminy oraz strefę ekonomiczną. Jest to prawdopodobnie pierwszy film, w jakim Andrychów można oglądać z lotu ptaka. Filmy z drona w takich sytuacjach sprawdzają się idealnie. Lektor w filmie to nie kto inny jak sam Burmistrz Andrychowa Pan Tomasz Żak. Efektem naszej pracy jest film, szczegółowo opisujący wszystkie inwestycje w Andrychowie, dotyczące tego tematu.

Zapraszamy do obejrzenia!


Nasza oferta dla miast to usługi dronem i kamerą 4K wraz z postprodukcją. Obejmuje ona filmy promocyjne, filmowanie z powietrza, dziennik budowy z drona, prezentacje obiektów, fotografię z powietrza (zdjęcia lotnicze), wideo relacje z wydarzeń np. sportowych takich jak biegi czy wyścigi, oraz wideo relacje z imprez plenerowych jak np. Dni Miasta oraz spoty reklamowe i inne produkcje wideo. Przy tej okazji zachęcamy do obejrzenia najnowszej prezentacji: Ukończona Hala Sportowa Kęty-Podlesie.

 

A teraz kilka ciekawostek na temat samego zlecenia. Aby film był atrakcyjny wizualnie, jako właściciel firmy DRONTEAM przedstawiłem kilka propozycji, które spotkały się z aprobatą osób decyzyjnych, jednak wymagały one dużego doświadczenia w filmowaniu dronem.

 

1) FILMOWANIE DRONEM Z KABRIOLETU:

Filmowanie dronem z kabrioletu to nie lada wyczyn dla operatora drona oraz kierowcy. Tutaj kluczowa jest komunikacja i szczególna koncentracja. Jednak schody zaczynają się dopiero wtedy gdy zlecenie jest w czwartek o 11:00 i żaden ze znajomych dysponujących kabrioletem nie jest wtedy dostępny. Pozostaje tylko filmowanie dronem z samochodu. Jest to o tyle trudniejsze, że bardzo łatwo o utratę drona z pola widzenia, co skutkować może zgubieniem filmowanego obiektu. Tutaj nie ma miejsca na błędy. Trzeba dobrze znać możliwości swoje oraz sprzętu. Dlatego kierowcy podaję prędkość drona i proszę o utrzymanie dokładnie takiej samej. Latanie po mieście nad budynkami, ulicami, nie jest zabronione dla osób posiadających świadectwo kwalifikacji, ale również stanowi wyzwanie, a najbardziej wtedy gdy latamy

w obcym mieście. Dlatego dobrze jest zrobić rekonesans trasy, jeśli czas na to pozwala, choćby przez streetview. Bardzo ważna jest praktyka.

 

2) FILMOWANIE DRONEM W HALI:

Przy filmowaniu dronem w halach trzeba bardzo uważać z 2 powodów: po pierwsze w hali nie działa GPS, więc pozostaje nam tylko tryb ATTI czy utrzymywania wysokości, lecz nie pozycji - tzw. tryb manualny. Po puszczeniu drążka sterownika RC, dron nie zatrzyma się w miejscu, jak ma to miejsce w przypadku filmowania w trybie GPS. Potrzebuje on czasu na pokonanie drogi hamowania. Należy również wziąć pod uwagę przeciąg, klimatyzację, podmuchy wiatru. W tej sytuacji bez doświadczenia bardzo łatwo o wypadek. Dlatego również tu tak ważna jest praktyka. Kluczem do bezpiecznego wykonania lotu w hali czy innej przestrzeni zamkniętej jest umiejętność wykorzystania na swoją korzyść warunków powietrznych. Należy pozwolić, aby przeciąg poniósł drona i skupić się na kontrowaniu kierunku lotu. Wykonywać ruchy zdecydowane, lecz spokojne i nigdy nie tracić drona z pola widzenia oraz pamiętać o drodze potrzebnej na hamowanie. Druga sprawa jest taka, że metalowa konstrukcja hali może spowodować zakłócenia sygnału, dlatego zawsze należy zwracać uwagę na to, aby anteny były skierowane równolegle do drona. Nie opuszczamy rąk, nie odkładamy sterownika. Praktyka w trybie ATTI pomoże Ci również wykorzystać wiatr na zewnątrz do ułatwienia realizacji ujęć. Podobnie jak surfer wykorzystuje fale morskie do nabrania prędkości, tak doświadczony operator drona korzysta z warunków atmosferycznych do realizacji misji.

 

3) FILMOWANIE DRONEM W NOCY:

Fenomenalny efekt przejścia dzień/noc/dzień odkryłem przypadkiem podczas filmowania dronem w centrum Katowic podczas jednego ze zleceń. Moim zadaniem było zrobienie ujęć do filmu promocyjnego centrum handlowego Super Sam o każdej porze dnia. Zacząłem wieczorem i skończyłem rano. Wtedy startując z tego samego miejsca w nocy i za dnia dokonałem połączenia tych dwóch ujęć, otrzymując omawiane przejście. Pomysł ten wykorzystałem również w projekcie dla miasta Andrychów. Aby to się udało postanowiłem zrobić zdjęcia telefonem odtwarzanego materiału filmowego na komputerze, aby móc powtórzyć miejsca startowe i kadry. Minimalne odchylenia można poprawić w postprodukcji, jednak starałem się odwzorować dokładnie te same ujęcia. Warto dodać, że filmowanie dronem w nocy wymaga bezwzględnie używania manualnego focusa.

 

4) NAGRANIE LEKTORSKIE DO FILMU:

Po wykonaniu montażu czegoś mi brakowało. Zaproponowałem więc usługi zaprzyjaźnionego profesjonalnego lektora. Jednak miasto zdecydowało się, aby lektorem został sam burmistrz Tomasz Żak. Nagranie lektorskie w pełni odzwierciedla to, co dzieje się w filmie promocyjnym. Połączenie muzyki, słowa i obrazu wzmacnia przekaz filmu i polecam to zawsze przy produkcjach typu film promocyjny czy reportaż z drona.

 

5) LOGISTYKA I ORGANIZACJA PRACY OPERATORA DRONA:

W DRONTEAM sami tworzymy scenariusze dla klientów do filmów, które produkujemy. Dzięki temu są one zawsze spójne i przyjemne w odbiorze. Aby sfilmować przejazd autobusu po mieście a jednocześnie być przed nim na kolejnych punktach trasy, opracowaliśmy własną mapę, w której wybraliśmy drogi, pozwalające nam zarówno filmować autobus z tyłu jak i wyprzedzać go na trasie. Autobus nie jechał dwa razy, więc logistyka była tutaj kluczowa. To również się udało. Podobnie rzecz miała się ze scenariuszem i montażem. Należało wcześniej przygotować cały plan, tak aby sceny dogrywane w innym terminie idealnie wkomponowały się w film. Podczas filmowania dronem zwracamy uwagę na pogodę i ustawienia drona.

 

PODSUMOWANIE: Jak widać potrzeba dużego doświadczenia, umiejętności, odwagi, opanowania, aby być profesjonalnym operatorem drona. Te umiejętności nabywa się z czasem, ale do niektórych z nich trzeba mieć po prostu predyspozycje, takie jak umiejętność zachowania spokoju w niebezpiecznej sytuacji, dobry refleks, wiarę we własne możliwości i oczywiście praktykę.

Z uwagi na mnogość wyzwań, to zlecenie zaliczam do tych trudniejszych. Ale pamiętajmy, że sami zgłosiliśmy wszystkie te pomysły. Cieszę, że zostały one zaakceptowane, ponieważ finalny efekt był tego wart. Podejmowanie się takich rzeczy i robienie tego dobrze to coś, co wyróżnia nas na tle konkurencji.


49 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page